Aandachtspunten bij videobellen [stem]

15 apr , 2020

Heel ondernemend Nederland heeft inmiddels ervaren wat videobellen is. Hoewel er eerst wat weerstand was tegen een gedwongen nieuwe manier van werken, hoor ik nu steeds meer positieve geluiden over het online onderhouden van contact met collega’s en klanten. Ook mijn collega’s ondervinden nu dat online stemcoaching heel prettig is: het is online veel makkelijker te focussen op wat de ander zegt en doet met de stem.
Wel kreeg ik vragen van ondernemers hoe zij het beste uit hun stem kunnen halen tijdens de vele uren beeldbellen. In het overzicht van aandachtspunten voor videobellen besteed ik uiteraard ook aandacht aan de stem.

Sfeer creëren met je eigen stem

 

Je uitstraling wordt mede bepaald door je stemgeluid. Zelfs zo sterk, dat iemand die jou voor het eerst hoort, jou binnen een halve seconde beoordeelt op betrouwbaarheid.

Het liefst luisteren we in onze cultuur naar een stem die warm en vol klinkt en daardoor wat laag is.


Dat maakt stem tot een belangrijk onderdeel binnen jouw marketing.

Bij online klantcontact kun je letten op de volgende aandachtspunten:

 

Houding:
Net als bij een persoonlijk live contact is je houding zeer belangrijk. Wanneer je onderuitgezakt zit, is dat hoorbaar aan je geluid. Ook op het puntje van je stoel zitten, terwijl je met je armen op de tafel leunt en bijna het scherm inkruipt, is hoorbaar: overmatige stemspanning. En wanneer je ook online zichtbaar bent, kan het zelfs voor de luisteraar voelen dat je teveel bovenop haar (of hem) zit. Dus: zit óf sta ontspannen rechtop. Plaats je apparatuur zodanig dat je met rechte nek en kin recht naar voren + tikkie naar beneden in het oog van de camera kunt kijken. Verkramp hier niet in. Blijf ontspannen. Ben jij iemand die veel met haar handen spreekt? Dan kun je dat online ook blijven doen. Houd echter de bewegingen binnen beeld.

Beeldkwaliteit is ook sfeerbepalend om elkaar goed te kunnen zien en elkaar te begrijpen. Blijf aandacht schenken aan je uiterlijk, zoals je dat ook doet wanneer je iemand persoonlijk op het werk ontmoet.

Let er qua beeld op dat er weinig afleiding is op de achtergrond. Zorg ook voor een contrast tussen jou en de achtergrond. Is de achtergrond kleurrijk, trek dan zelf iets neutraals aan. Trek iets aan met een krachtige kleur, wanneer de achtergrond licht is. Bij ZOOM kun je kiezen voor een foto als achtergrond. Ook een eigen foto kun je daarvoor gebruiken. Skype en Microsoft Teams hebben een functie om de achtergrond te vervagen (blur). Een kamerscherm functioneert prima als rustige achtergrond. Bedenk dat jouw kijker de meeste focus op jou heeft wanneer er op de achtergrond weinig te zien en te lezen is. Een boekenkast als achtergrond is funest: de kijker zal zich automatisch op jouw boektitels focussen. Minder is meer voor een goede achtergrond.

Laat het (dag)licht op je schijnen, in plaats van achter je. Hierdoor ziet de ander jou goed en voorkom je dat je als silhouette in beeld bent. Bedenk dat ons natuurlijke daglicht kan wisselen van intensiteit: voorbij drijvende wolken geven veel onrust in beeld doordat schaduwen over je heen trekken. Wil je nog niet in een professionele daglichtlamp investeren? Koop dan een daglichtlamp van 5 euro, die je in een bureaulamp kunt draaien.

Geluidskwaliteit:
Een externe microfoon is de beste investering als je kwalitatief prettig wilt klinken. De oortjes van je telefoon functioneren prima. De Røde SmartLav+ dasspeldmicrofoon (55€) is een aanrader wanneer je geluidopnames maakt voor bijvoorbeeld een podcast, meditaties of audio-oefeningen. Gebruikt jouw kijker airPods? Bedenk dan dat elke nevengeluid versterkt wordt; ritselen van papier, tikken met een pen en voetbewegingen over de vloer zijn dan zeer hinderlijk. Dus schoenen uit wanneer je een houten of stenen vloer hebt.

Tweerichtingsverkeer:
Bedenk dat een online 1:1 contact dezelfde communicatievaardigheden vraagt als bij een persoonlijk live gesprek.
Oogcontact: Je kijkt de ander aan door naar het oog van de camera te kijken. Zorg dat het beeld van de ander ook bij het oog van jouw camera is, zodat je ook de ander online kan aankijken. Constant aankijken is niet nodig; geef de ander juist af en toe ‘ruimte’ door weg te kijken.
Beurtnemen: Stel open vragen. Vragen die beginnen met: wat, wanneer, waar, wie of hoe. Geef de ander voldoende tijd om na te denken en stimuleer door opmerkingen als: “vertel” of “en verder?”
Spreekpauzes: geef een ander de tijd om te verwerken wat je hebt gezegd door langere pauzes in je verhaal te houden dan wat normaal voelt. Je geeft de ander voldoende verwerkingspauze als jij de tijd neemt om rustig in en uit te ademen. Dan weer in te ademen en vervolgens verder te spreken.

Verstaanbaarheid: Online is het belangrijk dat je naar de ander toe spreekt. Dat hoeft niet luider dan je gewend bent. Je kijkt naar het oog van de camera. Roep bij jezelf het gevoel op alsof je tegen je allerleukste klant praat.
Naar de ander toe spreken betekent ook dat je meer voor in je mond articuleert. Je stuurt daarbij het geluid richting de luisteraar. Je hoeft hiertoe niet overdreven duidelijk te articuleren –integendeel. Je houdt de mondbewegingen juist kleiner en puntiger. Dit wordt pittige articulatie genoemd. Voor dit belangrijke aspect van online communiceren geef ik een zeer effectieve training. Is dit iets voor jou? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. < klik op de gekleurde tekst.

STEMVARIATIE is het sleutelwoord

Door te variëren in volume (van zacht tot luider), toonhoogte (van vriendelijk hoog tot stellig laag) en tempo (van begripvol langzaam tot enthousiast snel) houd je de aandacht van de luisteraar vast.
Te lang te veel van 1 aspect is dodelijk voor elke vorm van verbale communicatie. Ook iemand die en half uur alleen maar op hoge toon heel vriendelijk praat, gaat ons vervelen.

Variëren werkt ook sterk door online informatie te doorbreken met humor. Samen lachen werkt ontspannend en helpt goed wanneer blijkt dat online contact nog onwennig is. Bovendien is samen lachen sfeer verhogend en verbindend.

Door het toepassen van voldoende variatie houd je niet alleen de aandacht beter vast, maar kom je ook geloofwaardiger over. Stemvariatie is makkelijk aan te leren. Als je wilt weten of je al voldoende stemvariatie toepast, heb ik een leuke oefening voor je. Wil je de oefening ontvangen? Mail mij dan even: stem@moniquehelfrich.nl.

 

Wil je gelijk het beste halen uit jouw stem als marketing-tool? Dan is de 1 op1 persoonlijke coaching ideaal voor jou! Weet dat je in 5 lessen van een half uur al enorm veel stemWINST kunt bereiken. Ik spreek je graag!

 

Voor nu, een fijne dag,

Monique Helfrich, stemtrainer voor de ondernemer

 

Fijn als je connect via:

#laatvanjehoren

Deze materialen maken het online werken nog beter van kwaliteit:

Bij de dassspeld Smartlav+ microfoon van Røde kun je ook extra’s aanschaffen, zoals een windscreen, een verlengsnoer en een verloopstukje wanneer de uitgang van de microfoon niet correspondeert met de ingang van je telefoon. Zeer geschikt voor het opnemen van een podcast, meditaties en audio-oefeningen. Ik gebruik deze voor bij live zendingen op social media en andere vormen van verbaal éénrichtingsverkeer.

De Logitec webcam levert goed beeld en geluid bij online contact. Je clipt de camera heel makkelijk aan de bovenkant van je computerscherm. Je sluit de camera aan via de USB-poort. Met d gratis software van Logitec kun je de camera-instellingen personaliseren. Wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld Zoom of Skype, selecteer je naast de camera- en microfoonoptie de Logitec.

Het Benro BK10 statief is ideaal om je telefoon op te klemmen of om de Logitech webcam op te draaien. De maximale hoogte van dit statief is 85cm. De bluetooth optie voor telefoonbediening is handig. Zelf gebruik ik dit statief voor mijn webcam. Ik plaats het voor mijn scherm; schuin voor de persoon in beeld met wie ik werk. Zo kunnen we elkaar op ‘natuurlijke’ wijze aankijken.

Pin It on Pinterest

Share This