Deze woorden kun je beter niet gebruiken in je marketing

14 okt , 2020

De uitdrukking ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ gaat niet op binnen een onderneming. Een mooie visual kan in het oog springen en het aantrekkelijk maken om jou te volgen, bijvoorbeeld op Instagram, maar in je onderneming is een beeld niet voldoende. Jouw taal is de belangrijkste factor. Taal, die afgestemd is op jouw klant. Het proces werkt van AFSTEMMEN en UITSPREKEN naar AANSPREKEN en INSTEMMEN.
Jouw woordkeuze is daarbij zeer belangrijk en er zijn woorden, die je beter niet (meer) kunt gebruiken.

 

Gewoon

Wat voor jou heel gewoon is, is voor jouw klant vaak bijzonder en niet vanzelfsprekend. Vermijd daarom zinnen als: “Je kunt gewoon….” of “Je hoeft gewoon….” of “Als je gewoon…..” of de ergste: “Je moet gewoon…”.
Hoor je het jezelf al zeggen?
Herken je het van anderen?
Nu je dit hebt gelezen, gaat het je absoluut de komende dagen opvallen – gewoon. 😉

Eigenlijk

Het woord eigenlijk is van soortgelijke strekking. Waar het woord GEWOON meestal wordt gebruikt met betrekking tot de luisteraar, slaat het woord EIGENLIJK vaak op de spreker zelf.
“Eigenlijk wilde ik …” of “Het is eigenlijk de bedoeling dat jij/ik” of “Ik ben eigenlijk van plan….”.
Herkenbaar?

Tip: zolang je het eigenlijk nog niet hebt gedaan, hoef je het gewoon nog niet te zeggen.

Ik hoor nu jouw brein kraken: je doet al zo je best om woorden zoals “nooit, moeten, altijd en misschien” niet te hanteren en nu blijken er nog meer ‘verboden’ woorden te zijn. Help!

 

Oefening

Wanneer je wilt weten hoe jouw taal overkomt op anderen, raad ik je aan om de week eens naar jezelf te luisteren. Op elke smartphone zit een dictafoon app.
Gebruik deze om fictief aan een potentiële klant te vertellen wat jij kunt betekenen voor diegene. En geef deze fictieve persoon eens drie tips voor een mogelijk probleem dat deze persoon binnen jouw expertise kan hebben.

Luister het kritisch terug.
Hoor je jezelf EIGENLIJK en/of GEWOON zeggen?
Zijn er andere woorden die je liever niet meer gebruikt?
Heb je een stopwoord?
Is jouw taal positief van inhoud (= in mogelijkheden) of negatief (= in beperkingen)?

Tip

En ga een stap verder: vraag om eerlijke feedback aan een collega ondernemer.

Let er op dat je om feedback vraagt op één aandachtspunt tegelijk.

Vraag bijvoorbeeld naar welk gevoel jouw verhaal bij de luisteraar oproept:

Nodigt het uit of niet?

Begrijpt de luisteraar jou?

Welke taal heeft jouw klant nodig om zich gehoord te voelen en geholpen te worden?

 

Laat je niet weerhouden door beperkingen binnen je communicatie en laat vooral van je horen! Ook als je mij feedback wilt geven. 😉 Schrijf jouw reactie hieronder.

 

Fijne dag gewenst,

Monique Helfrich

Fijn als je connect via:

#laatvanjehoren

Pin It on Pinterest

Share This