Geef jij het goede voorbeeld van jouw werk?

9 okt , 2019

Elke beroepsgroep brengt bepaalde verwachtingen met zich mee; of je nu coach, personal trainer, taaldocent bent of logopedist. Jouw publiek verwacht wat van jouw kwaliteiten, die bij jouw beroep horen. Je bent voor hen de expert en daarmee een voorbeeld. Dit geldt niet alleen voor jou als expert in samenwerking met je klanten of in jouw marketing naar potentiële klanten, het geldt ook voor jouw rol in elke sociale omgeving.

 

Een expert roept twee soorten reacties op

 

Ik heb gemerkt dat een expertfunctie twee soorten reacties kan uitlokken. Ik neem de kapper als voorbeeld. De één vraagt aan de kapper om advies: “Ik wil mijn haar anders. Welke coupe raad je mij aan?” De ander voelt zich in aanwezigheid van de kapper te kort schieten en zegt bijvoorbeeld: “oh, ik moet ook nodig weer naar mijn kapper. Dat had je zeker al gezien!?”

Afgelopen twee weken hoorde ik de laatste vorm van reactie. Ik bezocht in die weken diverse events en luisterde twee keer naar een live webinar. Tijdens (of na) bijna alle momenten kreeg ik te horen dat men het best spannend vond om in mijn aanwezigheid te spreken en dat men daardoor beter zijn/haar best ging doen.

Bij dergelijke opmerkingen stel ik gelijk de vraag of ik vanuit het publiek zo kritisch kijk of reageer? Als antwoord krijg ik: “Nee, het is alleen het gevoel van jouw aanwezigheid, dat mij beter mijn best laat doen.”

Dit is van allen tijde. 30 jaar geleden zeiden mensen in mijn omgeving al dat zij duidelijker gingen spreken wanneer ik in de buurt was. Mijn klanten geef ik daarom al jaren het advies om mijn pasfoto op de koelkast of boven het bureau te hangen als reminder. 😉  Ik breng dit als grapje, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat het ze écht zal helpen om sneller mijn stemlessen te implementeren in hun dagelijks leven. Blijkbaar hoef ik niets te zeggen en er alleen maar te zijn om te functioneren als het goede voorbeeld voor anderen.

Welk voorbeeld geef jij aan jouw publiek?

 

Andersom werkt het natuurlijk ook.
Als jij business coach bent, zal men van je verwachten dat jij jouw zaakjes optimaal voor elkaar hebt. Dat je zal staan voor je dienst en deze weet te verkopen. Dat je je hierover duidelijk uitspreekt, zonder aarzeling.
Wanneer je (life)coach bent, verwacht men verdiepende vragen van je en misschien ook dat je zelf je leven aardig op orde hebt.
Als personal trainer verwacht men waarschijnlijk een gezonde leefstijl van je.
En de kindercoach is vast de beste moeder (of vader) van Nederland.

Omdat ik mijzelf profileer als stem- en spraaktrainer, schept dit verwachtingen ten aanzien van mijn eigen stem en spraak. Ik ben mij hiervan bewust. Gelukkig kan ik mijzelf hierin volledig ontspannen uiten in mijn netwerk en online. Dat is het grootste voordeel van kennis en vaardigheden hebben om dit belangrijke ‘gereedschap’ van de mens te gebruiken. Ik kan het vol zelfvertrouwen inzetten wanneer ik wil en hoe lang ik wil. Ideaal!

En ben ik verkouden of erg moe, dan zal je dat ook bij mij kunnen horen. Daar ben ik tenslotte mens voor.
Bij de loodgieter thuis zal het ook wel eens lekken.

 

Hoe is dat voor jou?

 

Ik ben heel benieuwd hoe dat voor jou is?
Welke verwachting neemt jouw beroep met zich mee? Wat vinden jouw klanten en jouw omgeving dat je op elk moment goed moet beheersen?
En mag het bij jou ook wel eens lekken?
Hoe voelt het voor jou wanneer je even niet het beste voorbeeld bent van wat jouw publiek verwacht?
Schrijf het me alsjeblieft in een reactie hieronder.

 

Fijne dag en laat van je horen!

 

Monique

#laatvanjehoren