Jouw stem als visitekaartje

15 jun , 2022

Zet jij jouw stem in als visitekaartje? Op basis van onze stem geven we namelijk een eerste indruk, bijvoorbeeld of je geloofwaardig en betrokken bent. Namen en gezichten worden vergeten, maar een stem blijft ons bij. Sterker nog: een stem geeft je een bepaald gevoel. Een stem raakt je en spreekt je aan (of juist niet).
Je kunt klanten werven met je stem, omdat hiermee jouw boodschap bij iemand echt binnen komt. Jouw stem is het ideale visitekaartje om werkelijk van je te laten horen.

Geef social media een stem

Waar geef jij de voorkeur aan: video’s bekijken zonder geluid maar met ondertiteling of video’s bekijken met geluid? Waarschijnlijk hangt jouw antwoord af van de plek waar je de video ziet op jouw tijdlijn in bijvoorbeeld LinkedIn of Instagram.
Ik heb altijd ‘oortjes’ bij de hand, omdat ik het liefst luister naar video’s wanneer ik onderweg ben. Ik heb liever geluid dan beeld. Door de stem van de ander voel ik mij verbonden en daarom blijft de inhoud mij beter bij dan wanneer ik alleen beeld heb en ondertiteling.

 

Jouw foto + wat je doet + de stem van jouw bedrijf = visitekaartje

 

En als het openbaar spreken nog een stap te ver voor je, gebruik dan in ieder geval beeldmateriaal waaruit blijkt wie je bent en wat je doet. Zie onderstaand verhaal.

Man of vrouw

Plotseling is ze geïntrigeerd door Valencia. Afgelopen week zag ze deze Spaanse stad twee keer verschijnen in een televisieprogramma en ze wilde er meer over weten. Op haar tablet zocht ze naar informatie over Valencia en vervolgens belde ze mij op om haar bevindingen te delen. “Ik kwam van de hemel in de hel”, zei ze letterlijk. ‘Hoe dan?’, dacht ik. Ze was er toch niet werkelijk geweest en misschien zou dat ook nooit gebeuren. Ze vertelde me dat ze eerst enorm enthousiast werd van alle mooie foto’s en de vele bezienswaardigheden en fietsmogelijkheden. Dat was voor haar de hemel. Uiteindelijk vond ze een website waarop een man allerlei nadelen beschrijft. “Hij schrijft over heel veel kakkerlakken en rioolstank in de stad. Nu weet ik niet of ik er wel heen wil. Kun jij maandag aan jouw lerares Spaans vragen of dat echt zo is? Want zij kent Valencia goed. Dat is gelijk een goede oefening voor je Spaanse conversatie?

Die ‘ze’ is mijn moeder; 82 jaar en de beste reisspecialist die ik ken. En wat doe ik als mijn moeder dit verhaal vertelt en mij deze vraag stelt?

  • Dan neem ik dit met een korreltje zout – “Mam, je weet toch dat elke stad zijn nadelen heeft. Noem maar eens wat nadelen van Amsterdam.”
  • Dan geef ik gehoor aan de opdracht om dit aanstaande maandag in het Spaans ter sprake te brengen.
  • Dan bezoek ik de betreffende webpagina om goed voorbereid die Spaanse conversatie in te gaan.

En wat ontdek ik? De genoemde nadelen zijn geschreven door een jonge vrouw. Dat zette me aan het denken.
Mijn moeder vermoedde dat dit geschreven was door een man, omdat zij vaker reviews leest van bestemmingen en reviews inderdaad vaker via het mail-of boekingsaccount van een man worden geplaatst. Op de bewuste webpagina staat geen persoonsnaam en geen foto van personen. Slechts in een apart stukje tekst wordt vermeld dat het geschreven is door een Rotterdamse. Die tekst staat in een sidebanner en is niet zichtbaar op een tablet of telefoon.

Zo’n bevinding triggert mij gelijk om verder onderzoek te doen. Op instagram heb ik 30 zakelijke accounts bekeken, waarvan de ‘naam’ geen persoonsnaam is. Bij 9 van deze accounts kon ik niet ontdekken of deze van een vrouw of man zijn. Er was alleen algemeen beeldmateriaal; variërend van foto’s van allerlei verschillende personen (het account van een fotograaf) tot veel accounts met beeldmateriaal van natuur en quotes. Kortom: algemene content waar niet uit op te maken valt wat de ondernemer nu eigenlijk wil vertellen of kan betekenen.

 

Met beeld valt winst te behalen, maar je stem maakt je onvergetelijk.

 

Laat van je horen!

Wees persoonlijk. Kom zelf in beeld. Vertel wie je bent. Waarom doe je wat je doet? Voor wie ben jij er? Wat kun jij voor hen betekenen? En hoe dat jij dat? De inhoud van wat je vertelt mag wisselen, maar vertel het om jouw stemgeluid te laten klinken. Jouw eigen geluid is het beste visitekaartje. Jouw stem wekt een gevoel op bij de luisteraar en dat gevoel blijft diegene bij.

 

Aangesproken

Even terug naar social media. Ga eens na door wie jij geïnspireerd wordt. Wie spreekt jou aan? Wat blijft je van deze persoon bij? Van wie weet jij werkelijk wat diegene kan en wat diegene voor jou kan betekenen? Wat maakt dat jij je door deze persoon voelt aangesproken? Welk gevoel heb je bij deze persoon? Hoe zou jij willen klinken voor jouw luisteraars? Krachtig, zelfverzekerd en helder. Een stem, die prettig in het gehoor ligt? En hoe klink je nu? Weet dat verbetering altijd mogelijk is, ongeacht je leeftijd. Als je gelijk al van start wilt gaan, kun je je aanmelden voor mijn 10 Tips voor een gezonde stem.

Laat van je horen!

Fijne dag en hartelijke groet, Monique

Fijn als je connect via:

#laatvanjehoren

Pin It on Pinterest

Share This