Selecteer een pagina

Makkelijk kunnen spreken

6 nov , 2019

Ooit leerde je spreken. De één spreekt op tweejarige leeftijd al in duidelijk verstaanbare zinnen van drie of meer woorden en de spreekt de eerste woordje pas op de leeftijd van zes jaar. Als ondernemer, die dagelijks de stem gebruikt, heb jij ooit makkelijke kunnen spreken. Je dacht er niet bewust bij na: het gebeurde. Je begon en ontwikkelde je verder op basis van het aantal woorden dat je leerde en de ervaringen die je in je leven opdeed. Je zou verwachten dat het spreken in de loop der jaren steeds makkelijker zou worden en toch is spreken voor groepen angst nummer 1 in de westerse wereld. Hoe kan dat? En hoe kunnen we het spreken weer makkelijk maken?

 

Makkelijk spreken door levenservaring

 

Toen je nog een kind was, groeide jouw woordenschat gestaag naar mate je leefgebied ruimer werd. Van papa, mama, poes, eten, auto, slapen naar paard, school, zwemmen, aap en speeltuin, etc.
Tegenwoordig zal jij woorden gebruiken die te maken hebben met jouw specifieke leefgebied, bijvoorbeeld: werk, hobby of sport. Zo heeft iedere job zijn vakjargon: woorden waarvan jouw ouders misschien niet de betekenis weten. Zo zie je: alles is betrekkelijk. Van niet kunnen spreken tot met het grootste gemak kunnen spreken over alle ins en outs van een specifiek iets, op basis van je levenservaring.

 

Moeizaam spreken door levensAANvaring

 

Niet elke ervaring in ons leven is van positieve aard. In ons opvoeding en schooltijd doen we ook negatief geladen ervaringen op. Ik noem ze levensaanvaringen. Met betrekking tot spreken kan dit zijn:

Houd je er buiten.
Bemoei je er niet mee.
Daar ben jij nog te klein voor.
Daar kun jij niet over meepraten.
Praat toch niet zo binnensmonds.
Kun je ook luisteren?
Praat eens duidelijker.
Praat eens zachter.
Houd je mond dicht.
Wees eens stil.
Niet zo hard.
Stil zijn!

Stemmetjes in je hoofd, die er voor zorgen;
– dat je minder vaak je mond open doet,
– dat je zachter praat dan goed voor je stem is,
– dat er onbewust te veel spanning op je keel zit en
– dat je je inhoudt omdat je bang bent dat het niet goed genoeg is.

Negatieve feedback in positieve feedback transformeren

 

Al mijn hele leven praat ik makkelijk en graag. Anderen vinden het té veel en té vaak. Zelf vond ik mijn anekdotes grappig en interessant. Ik vertelde ze enthousiast. Tot ik herhaaldelijk reacties kreeg in de trant van: Houd je mond nou eens. Kun je ook luisteren? Het had effect: ik ging minder vertellen en beter luisteren. Als analytisch denker geef ik de anderen ook wel gelijk. Ik kan inderdaad te enthousiast op mijn praatstoel zitten en daarmee mijn gezelschap overweldigen als een lawine.

De feedback, die als een aanvaring voelde, heb ik omgezet in een nieuwe ervaring: maat kunnen houden en me beter afstemmen op mijn publiek. Vanuit mijn valkuil, om te ver door te draven, ben ik op de top geklommen van waaruit ik overzicht kan houden, zowel op mijzelf als op de behoefte van mijn toehoorders.

 

Ervaar het makkelijk kunnen spreken

 

Wanneer je merkt dat spreken niet meer zo vanzelfsprekend is, ervaar je het verlangen naar zelfverzekerd en krachtig kunnen spreken. Naar een ontspannen gevoel in je keel; tijdens en ná het spreken. Je wilt ervaren dat je impact hebt met je stem; dat anderen naar je luisteren en interesse tonen in plaats van overgaan op andere bezigheden.

Hoe is dat voor jou?
Leerde je makkelijk praten op basis van positieve levenservaringen om vervolgens te gaan twijfelen op basis van de levensaanvaringen? Welk stemmetje hoor jij en van wie is die stem afkomstig?
Zie je mogelijkheid om de negatieve feedback om te zetten in positieve feedback? Of blijft het je beperken in vrij en makkelijk kunnen spreken?

 

Oefening:

Spreken doe je met je hele lijf en wanneer spreken niet meer zo makkelijk gaat, krijgt de angst de overhand. Je kunt dit voelen door spanning in je buik, op je borst, in de hartstreek, in je keel of bij je tong en kaken. Het kan zich ook uiten in trillen, transpireren, rood worden of licht in je hoofd worden. Wanneer angst in deze mate aanwezig is, kun je het veranderen naar gezonde spanning. Die gezonde spanning heb je namelijk nodig om goed te kunnen presteren, om alert te zijn op je publiek en op jezelf.

De grootste sprekers (her)kennen de angst wanneer zij het podium betreden. Zij beheersen echter een techniek die jij ook kunt leren. Een techniek waarbij je in feite leert de knop terug te draaien van spanningsniveau 10 naar spanningsniveau 4.

Wil je weten hoe?

Luister dan naar de oefening, die ik speciaal voor jou heb opgenomen:

 

Succes met deze oefening en fijne dag gewenst,

Monique

 

#laatvanjehoren