Selecteer een pagina

Mijn 3 inzichten uit het boek: Durf te leiden [zomerreeks]

28 aug , 2019

Neem jij vakbladen en vakboeken mee op vakantie, omdat je er dan eindelijk aan toe komt?

In de maanden en juli en augustus help ik je op weg door mijn 3 inzichten te delen uit vier boeken die ik heb gelezen met betrekking tot spreken in het openbaar, leiderschap en efficiënt werken. Inzichten uit boeken, die jij als ondernemer waarschijnlijk al eens langs zag komen op bijvoorbeeld social media. Boeken, waarvan je denkt ‘daar zou ik best iets aan kunnen hebben.’ Je krijgt het op een presenteerblaadje van me in deze zomerreeks.

In dit vierde deel vertel ik je mijn inzichten uit ‘Durf te leiden’ van Brené Brown. Het boek heeft als subtitel: De kracht van kwetsbaarheid voor moedige leiders.

Alle boeken van Brené Brown gaan over angst, onzekerheid en kwetsbaarheid en vinden zowel een lezerspubliek bij mannen als bij vrouwen, die geïnteresseerd zijn in zelfontwikkeling. In de Netflix documentaire Call to Courage vertelt Brené Brown boeiende anekdotes uit haar eigen leven met betrekking tot angst en kwetsbaarheid. Sinds deze docu is haar schare jonge fans enorm gegroeid.

 

Het boek: Durf te leiden

 

Vanuit de volle overtuiging dat ook dit boek onder de noemer persoonlijke ontwikkeling valt, nam ik het mee op vakantie: meer kennis over zelfleiderschap kan tenslotte nooit kwaad.
Het boek bestaat uit vier delen, waarvan slechts de laatste twee mij boeiden.
De drie inzichten die ik je geef zijn persoonlijk. Geef jij leiding aan een team of (groot) bedrijf? Dan zal jij waarschijnlijk vanaf het begin af aan geboeid worden en er compleet andere inzichten uit halen.

 

Inzicht 1: Weet wat je leest

 

Met haar boek ‘Durf te leiden’ stelt Brené Brown dat ze het boek heeft geschreven dat ze zelf zou willen lezen. Eerlijk gezegd had ik kritischer een keuze moeten maken door te weten wat ik lees; in de zin van interesse én voorkennis hebben van wat ik lees om op die manier geboeid te blijven.

Het boek is geschreven voor leiders van teams en hoewel het gaat om persoonlijke leiderschap, handelt het om de effectieve uitvoering van het leiden van andere mensen en niet van jezelf. Zoals Brené Brown stelt: ‘Moedig leiderschap gaat uieindelijk om ánderen – niet onszelf – dienen. Dat is de redden waarom we voor moed kiezen.’

Wanneer ik een boek lees, dat blijkbaar niet voor mij geschreven is, gaan mijn gedachten alle kanten op. Ik weet dat ik het tóch zal uitlezen en er tóch mijn voorgenomen nieuwsbrief over zal schrijven, maar tegelijkertijd vraag ik me af hoe het komt dat mijn verwachtingen niet waargemaakt worden. Waar ben ik zelf de mist ingegaan? En ik lees nog eens de achterflap. Tsja, ik had het wel kunnen weten, maar toch ook weer niet.

Helaas dient het boek een ander doel dan te voldoen aan mijn wens. Zij schreef het om alles te delen wat ze geleerd heeft en om zelf een betere leidinggevende zijn.

Het boek bevat enkele persoonlijke verhalen, die zij op geheel eigen wijze zalig beeldend onder woorden brengt en bevat verder vooral voorbeelden uit het bedrijfsleven (hogere segment), waarin haar wetenschappelijke onderzoeken en trainingen plaatsvonden.

Op vakantie kon het boek mij niet boeien; vooral omdat ik teleurgesteld was dat ik als fan niet opnieuw door haar werd getrakteerd op een interessant boek. Ik verwachtte het met een glimlach en schaterlach te lezen maar de aha’s en haha’s bleven uit. Thuis heb ik me er echt toe moeten zetten om dagelijks 50 bladzijden te lezen.

Voortaan zal ik beter weten wat ik lees.

Inzicht 2: Weet welke meningen er toe doen

 

Brené Brown refereert frequent (in meerdere boeken) aan een uitspraak van Theodore Roosevelt. Het fragment staat beter bekend als ‘Man in the arena’ en komt uit een speech aan de Sorbonne in Parijs (1910). De vertaling van dit beroemde fragment is als volgt: Het is niet de criticus die ertoe doet; niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, wiens gezicht besmeurd is met stof, zweet en bloed; die zich kranig weert; die fouten maakt, die keer op keer tekort schiet… die, als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootse prestatie kent, en als het tegenzit en hij faalt, in elk geval terwijl hij grote moed heeft getoond… Op basis van dit fragment stelt zij niet open te staan voor kritiek van personen die niet zelf in de arena staan of af en toe onder vuur liggen. En ja we kennen ze allemaal; de mensen die op van alles kritiek hebben, cynisch zijn of angst zaaien terwijl ze zelf nooit de moed hebben getoond om een dappere stap te zetten. Feedback hebben we nodig om te groeien. Niet de feedback van iedereen in onze omgeving, maar wel de feedback van mensen waar we daadwerkelijk iets van kunnen leren. In een orkaan aan opmerkingen als ‘Waar begin je aan!?!’ weet ik nog goed hoeveel waarde ik hechtte aan de mening van ‘oud-collega’s toen ik plannen maakte voor mijn online stemonderneming. Pas toen twee (voor mij) belangrijkste personen me vertelden dat ze juist mij er de aangewezen persoon voor vonden, nam ik de stap in de openbaarheid. Vervolgens nam ik de feedback serieus van ondernemercoaches. Mensen die al verder in het proces zijn van online ondernemen. Ook al betekende dit dat ik stappen moest maken die ik spannend vind. Kritiek van de zijlijn hoor ik aan en kan ik naast me neerleggen. Vaak betreft dit opmerkingen vanuit angsten van mensen die liever kiezen voor wat hen vertrouwd en veilig is en hen zekerheid biedt. Opmerkingen als: “Wanneer je weer in loondienst bent, weet je ook duidelijker wanneer je vrij bent en heb je juist meer vrijheid dan in je online onderneming”. Nou, geloof me, als logopedist ben je nooit vrij. Zowel in mijn praktijk als in loondienst draaiden iedere dag de radertjes in mijn hoofd op zoek naar oplossingen voor de ‘stoornissen’ waar mijn cliënten mee kampten. En nu ik niet meer werk met ernstige spraak- taal- of stemstoornissen, draaien mijn logopedie radertjes nog steeds elke dag; op zoek naar de meest efficiënte oefeningen en online leermethodiek voor mijn nieuwe cliëntgroep: online ondernemers die hun stem inzetten voor hun bedrijf om daarmee verbinding te maken met hun klanten en die verbinding behouden. Meningen van anderen kunnen mij nogal aan het twijfelen brengen wat betreft de tijd die ik aan mijn werk besteed. De stelligheid van Brené Brown is aanstekelijk en ik neem vanaf nu de meningen betreffende mijn werk en leven serieus van hen die ook stappen in het diepe nemen en hun nek durven uit te steken. Waarvan akte.

Inzicht 3a: Wat is mijn rol?

 

In navolging van tip 3 acht Brené Brown het essentieel dat je je eigen rol onderzoekt om te kunnen sparren met anderen.

Dat nodigt mij uit om mijn rol te bepalen als schrijver van dit blog. Wat kan ik voor jou betekenen, nu ik dit boek lees? Ik wil dat jij een gemotiveerde keuze kan maken om het boek wel of niet te gaan lezen. Het is namelijk een aardig tijdrovende klus om het uit te lezen, zeker wanneer jij de leider bent die zo druk bezig alle ballen van jezelf en het team hoog te houden, zodat je amper tijd over hebt. Daarom heb ik de speerpunten van Brené Brown voor je op een rijtje gezet. Punten, die zij uiterst belangrijk acht voor het optimaal functioneren van een team.

Speerpunten:

  • Rotsvast vertrouwen maar wel de feiten onder ogen zien.
  • Je eigen rol onderzoeken.
  • Je excuses aanbieden en dat bevestigen door gedragsverandering.
  • Opbouwen van een veilige sfeer.
  • Moed hebben om nieuwsgierig te zijn.
  • Integreren van denken, voelen en gedrag.
  • Zelf het voorbeeld geven van gezond streven, empathie en compassie met jezelf en dit stimuleren.
  • Dankbaarheid beoefenen.
  • Mijlpalen en overwinningen vieren.
  • Integreren van sterke rug, zachte voorkant en een wild hart.
  • Blijven leren.
  • Een bijdrage leveren.
  • Zien welke unieke bijdrage teamleden kunnen leveren.
  • Open kaart spelen.
  • Empathie; het verbinden met de emoties die aan een ervaring ten grondslag liggen.
  • Handelen vanuit zelfbewustzijn ipv zelfbescherming.
  • Leven vanuit onze waarden terwijl we feedback geven en ontvangen.
  • De vertrouwensscan.
  • Ken de feiten en zie het verhaal onder ogen.
  • Kalmte is een superkracht.
  • Kies moed boven gemak.

 

Voel je je nu aangesproken om het boek te gaan lezen en om jouw eigen lessen eruit te leren om een betere, moediger leider te worden? Dan ben ik heel benieuwd naar jouw eigen inzichten.

Fijne dag,

Monique

#laatvanjehoren