Het belang van lange adempauzes in je verhaal

11 sep , 2019

Je hebt een heleboel te vertellen en bent niet meer te stuiten.

Herken je dat van jezelf? Ik wel, om eerlijk te zijn. Ik kan lekker door ratelen wanneer ik de kans krijg; vooral privé. In een werksituatie gaat de knop om en krijg ik een andere ‘rol’ qua spreken; met meer adempauzes.

Aan één stuk doorvertellen is iets wat regelmatig gebeurt in webinars en podcasts. En dat zijn toch de momenten bij uitstek dat je luisteraars wilt informeren met woorden in plaats van ze te overspoelen met klanken.

Ik vertel je graag meer over het belang van het houden van pauzes in je verhaal en geef je twee redenen waarom het hanteren van langere adempauzes zo belangrijk is.

 

De twee belangrijkste redenen voor langere adempauzes

 

1. De luisteraar krijgt tijd om te verwerken wat hij/zij zojuist heeft gehoord.

Verplaats je eens in de luisteraar. Je hoort nieuwe dingen die je aan het denken zetten en je zit klaar om aantekeningen te maken, maar krijgt geen tijd om dit te doen. De spreker praat maar door en door. Terwijl je luistert, dwalen jouw gedachten af; je ziet voor je hoe je datgene wat je hoort in jouw werk en leven gaat invoeren. Je krijgt inspiratie en besluit niet verder te luisteren, maar in alle stilte jouw eigen gedachten verder uit te werken.

Herkenbaar?

Houd rekening met je luisteraar en geef hem/haar de tijd en ruimte om de informatie te verwerken; bijvoorbeeld om aantekeningen te maken of even iets te overdenken en misschien een zinvolle vraag te kunnen formuleren waarmee jullie allebei verder kunnen.

 

2. Jij krijgt zelf de weer de ruimte om op adem te komen en vervolgens de juiste woorden te vinden om verder te kunnen.

Wanneer jij jouw verhaal in sneltreinvaart vertelt, wordt het moeilijker die sneltrein vaart te laten minderen. Je bemerkt dat je door dendert en niet eens meer weet welk punt je wilde maken met dit verhaal. Je trekt tenslotte aan je eigen noodrem waardoor er een abrupt einde komt aan je woordenstroom en je je even uit balans voelt raken.

Ook herkenbaar?

Wanneer jij regelmatig iets langere adempauzes neemt dan je gewend bent, is het makkelijker voor je om zelf de draad van je verhaal ontspannen te blijven volgen. Je blijft in controle; het spreken wordt leuker en dat heeft een positief effect op de wisselwerking met je publiek.

 

Oefening

 

In onderstaande video zie je een fragment uit de opname van mijn Masterclass: Stem en invloed (2018).

De twee aandachtspunten, die ik hierin bespreek, zijn belangrijk voor iedereen die de stem als marketingmiddel inzet.

Pas de tip over het hanteren van langere adempauzes eens toe in je eigen verhaal.

Lees je eigen blog of andere (web)tekst voor aan een (denkbeeldig) geïnteresseerde.

Op welke momenten is een langere adempauze prettig voor zowel de luisteraar als voor jezelf?

Hoe voelt het houden van zo’n pauze voor jezelf? Wat doet het met je?

En wat vindt jouw werkelijke luisteraar ervan? Valt het diegene op of voelt het natuurlijk?

Een onderzoek waard

 

Heb je ooit een webinar of live uitzending op social media gehouden, waarbij je na een kwartier al aardig het aantal aanwezigen zag afnemen? Veel ondernemers maken hun publiek dan wijs dat deze mensen waarschijnlijk naar een andere afspraak moeten. Velen voelen echter inwendig dat het vertrek met hen te maken heeft: niet met de inhoud van hun verhaal maar met de manier waarop zij die inhoud vertellen. Hoewel die twijfel het meest gericht is op stem (bijvoorbeeld heesheid), spraak (accent) en haperingen (uh’s), verwacht ik dat de meeste mensen eerder afhaken als gevolg van een eindeloos lijkende stroom aan woorden – woorden – woorden.

 

Uit podcast statistieken blijkt dat interviews langer beluisterd worden dan solo uitzendingen. In interviews nodigt het samenspel van vraag en antwoord ook beter uit tot rustmomenten: als denkpauze voor het beantwoorden van een vraag of voor het samenvatten van de geïnterviewde. Luister jij liever naar een podcast interview of naar een podcast solo?

 

Hoe is dat voor jou?

 

Ik inventariseer momenteel bij ondernemers wat de afname van het aantal luisteraars tijdens een webinar of live uitzending met hen doet. Idem voor half beluisterde podcasts.

Ik ben benieuwd hoe dit voor jou is.

Als luisteraar:

Haak jij wel eens af bij het beluisteren van een podcast, webinar of live uitzending? Zo ja, wat is daarvan de voornaamste reden? Denk aan: inhoud is niet interessant / andere afspraak / slechte internetverbinding / onaangenaam om naar te luisteren, omdat…

Luister jij liever naar een podcast interview of naar een podcast solo?

Waar gaat jouw voorkeur naar uit mbt ontvangen van gesproken zinvolle informatie: webinar / podcast / live op social media / stories op social media. Motiveer alsjeblieft deze voorkeur.

Als spreker:

Hoe ervaar jij een afnemend aantal luisteraars tijdens jouw webinar of live uitzending op social media?

Ontvang je feedback op jouw gesproken informatie voorziening? Zo ja, welke? Denk aan: inhoud is wel/niet interessant / internetverbinding / (on)aangenaam om naar te luisteren, omdat… / overig, zoals …

Waar gaat jouw voorkeur naar uit mbt zenden van gesproken zinvolle informatie: webinar / podcast / live op social media / stories op social media. Motiveer alsjeblieft deze voorkeur.

Ik nodig je van harte uit om jouw reactie hierop te plaatsen in het reactieveld onder dit blog.

Wanneer je jouw reactie privé wilt houden, vraag ik je jouw antwoorden te mailen naar stem@moniquehelfrich.nl Jouw antwoorden zullen dan alleen bij mij bekend worden en verder anoniem verwerkt worden.

 

Alvast enorm bedankt voor je input!

Fijne dat je even in je werkpauze de tijd nam om dit blog te lezen. 😉

Ik wens je een mooie dag,

 

Monique

 

 

Fijn als je connect via:

#laatvanjehoren

Pin It on Pinterest

Share This