Hoe stimuleer je actief luisteren?

13 jan , 2021

Wanneer je beroepsmatig spreekt, wil je gehoord worden. Horen alleen is niet genoeg, je wilt namelijk dat de ander écht luistert naar wat je te vertellen hebt.

Gebeurt dat als jij vertelt? Wie luistert naar jou? Hoe check je dat?

 

Actief luisteren en passief luisteren

Luisteren doen we actief door het stellen van een vraag aan de spreker of door werkelijk in actie te komen, bijv. door een opdracht uit te voeren.
Met onze lichaamstaal tonen we hoe we passief luisteren. Denk hierbij aan knikken, gezichtsmimiek, de zithouding, aan- of wegkijken. Zelfs weglopen bij een gesprek valt onder passief luisteren.

Spreken is tweerichtingsverkeer

Ook als je zonder publiek tegen je camera spreekt, voel je het tweerichtingsverkeer van spreken & luisteren. Jouw opname, met jouw inzicht of tip, deel je bijvoorbeeld met jouw volgers op social media. Zij zijn jouw publiek. Grote kans dat de kijker passief luistert, al heb je geen idee of jouw online publiek instemmend knikt of verbaasd de wenkbrauwen optrekt. En toch wil je heel graag weten of de strekking van jouw verhaal wordt begrepen. Dat ontdek je wanneer jouw kijker een actieve luisteraar wordt.

 

Hoe stimuleer je actief luisteren?

Stel jouw online klant of volger een open vraag, die uitnodigt tot actief luisteren. Geef daarbij aan dat je werkelijk geïnteresseerd bent in het antwoord en dat je graag het antwoord leest in een persoonlijk bericht of als reactie onder jouw video, blog. etc.

Open vragen zijn vragen waarmee je naar specifieke informatie of beleving vraagt. Dit in tegenstelling tot ja/nee vragen.
Een open vraag kan zijn:

  • Op welke manier kun jij dit vandaag nog zelf toepassen?
  • Wat is jouw inzicht?
  • Hoe ga je dit uitvoeren?

Wie kan jou helpen om dit in je bedrijf toe te passen?

Woorden als Wie, Wat, Waar, Wanneer en Hoe gebruik je in open vragen. Het vraagwoord Waarom raad ik af om te gebruiken. Dit impliceert namelijk een beschuldiging. Bijvoorbeeld: “Waarom doe jij het zo (op die manier)?”

Tip:
Ga voor jezelf eens na in welke situaties je het vraagwoord Waarom gebruikt. Let er eens op in de thuissituatie. Ik ben benieuwd of je dit herkent en lees heel graag een reactie van je:
– wanneer je Waarom gebruikt
– en hoe je vervolgens jouw vraag op een andere manier hebt geformuleerd.

 

Gesprek = spreken + luisteren

Door de wisselwerking binnen het gesprek ontdek je hoe actief jouw gesprekspartner luistert en waar je dit verder bij kunt sturen.
Door de antwoorden op jouw vragen, leer jij jouw (potentiële) klanten beter kennen. Je weet wat bij hen leeft en ontdekt waar behoefte aan is.
En ook zelf goed kunnen luisteren, is essentieel om verbinding te maken.

Ik wens je voor nu mooie gesprekken.

#laatvanjehoren

 

Fijne dag,

Monique Helfrich

Fijn als je connect via:

#laatvanjehoren

Pin It on Pinterest

Share This