In 7 stappen beter omgaan met schaamte

8 apr , 2020

Nu je thuis bent en online oefen- en coachsessies volgt, bemerk je waarschijnlijk een bepaalde terughoudendheid. Zangcoaching, stem- en spraaktraining, persoonlijke coaching, etc. ontvang je net iets vrijer wanneer je weet dat jouw huisgenoten niet mee kunnen luisteren. Dit heeft alles te maken met schaamte. Hoe kom je over die schaamte heen? En hoe ga je het beste om met thuis coaching in het bijzijn van anderen? Daarover informeer ik je graag in dit blog.

Schaamteloos

 

Als jij iemand schaamteloos noemt, is dat dan positief of negatief bedoeld? Met andere woorden: doet een schaamteloos persoon dingen die écht niet kunnen (in jouw ogen) of bewonder je juist een schaamteloos persoon om lef en durf?

Grote kans dat jij een schaamteloos persoon dingen vindt doen, die absoluut niet maatschappelijk geaccepteerd worden.

Het woordenboek geeft aan schaamteloos de betekenis: Zonder beleefde terughoudendheid.

Als synoniemen worden genoemd: brutaal, ongegeneerd. Dat maakt dat we beter niet schaamteloos kunnen zijn. Vrij van schaamte handelen is niet sociaal acceptabel. Schaamte-loos zijn is dus niet ons doel.

Dankzij onze schaamte kunnen we voldoen aan de normen en waarden van onze omgeving. Met elk moment van schaamte geef je jezelf een ‘tik op de vingers’ om aan te geven dat iets écht niet kan. Zo beargumenteerde mijn moeder de opvoeding van mijn zus en mij met: “Zo weet je overal hoe je je moet gedragen, zelfs als je bij het koninklijk huis op bezoek gaat.” En ze had gelijk met haar aanpak. Ik heb me nooit verlegen gevoelt, in welk gezelschap dan ook. Tsja, behalve op het strand (zie verder).

Weten wat de normen en waarden zijn van de omgeving, kan je dus helpen. Het helpt echter niet wanneer je die normen en waarden enorm opblaast en jouw eigenwaarde daarbinnen verkleint.

Schaamte

 

Het woordenboek geeft aan schaamte de betekenis: onaangenaam gevoel dat je wilde dat je iets liever niet of anders had gedaan, of dat je ergens anders was.
Herkenbaar?

Schaamte kan je beschermen. Door te weten welk gedrag in welke situaties gewenst is, kun je daar op anticiperen en voorkomen dat je een flater slaat en door de grond wil zakken van … schaamte.

Als schaamte je een slecht gevoel geeft, ontstaat angst voor het schaamtegevoel. Hierdoor zal schaamte je beperken en je weerhouden van acties. Ga maar eens na: wat zou jij onmiddellijk gaan doen als er geen schaamte bestond?

  • Vrijuit zingen?
  • Het toneel op gaan?
  • Vrijuit dansen in gezelschap?
  • Jouw mening laten horen op je werk?
  • Iemand benaderen met wie je graag bevriend wil zijn of met wie je wil samenwerken?
  • Solliciteren naar een nieuwe functie?
  • Spreken voor groepen?

Ik ben heel benieuwd waarmee jij deze lijst kunt aanvullen. Een eerste stap om je schaamte voorbij te gaan en in actie te komen, is mij jouw aanvulling mailen. Dit kan naar info@moniquehelfrich.nl.

Persoonlijk schaam ik me om in badkleding in het openbaar te lopen. In een zwembad of op het strand gaat er gelijk een jurkje of handdoek om mijn lijf, zodra ik het water uitkom. Mijn schaamte weerhoudt me dus niet om naar het zwembad of strand te gaan. Ik heb echter een oplossing gevonden om mijn gevoel van ongemak te verminderen, door iets over mijn badkleding aan te trekken zodra ik tussen de mensen moet lopen.

Leven vanuit actie

 

Wil jij vrijer kunnen handelen en wil jij meer leven vanuit actie dan uit terughoudendheid? Leef dan volgens onderstaande tips:

1.
Maak een lijstje met zaken die jij dolgraag wilt doen, maar die je niet doet uit schaamtegevoel.

2.
Noteer achter elke activiteit waar je precies bang voor bent.

3.
Zet nu al die activiteiten in volgorde van schaamtegraad. Bovenaan het minst erge, onderaan het meest beschamende.

4.
Hoe voelt het nu je dit zo opschrijft? Waar zit het gevoel van spanning in je lijf als je alleen al denkt aan deze activiteiten? Zit het in je keel, je borst, je buik, of ergens anders?

5.
Doe nu je ogen dicht en blijf met je aandacht bij dit gevoel, terwijl je er naar inademt en vervolgens de spanning uitademt. Doe dit 8 inademingen en 8 uitademingen.

6.
Neem nu de bovenste activiteit van je lijstje in gedachten. Hoe voelt het als je deze actie hebt ondernomen en deze is afgerond? Hoe zie jij er dan uit? Hoe kijk je? Hoe beweeg je? Wat zeg je tegen jezelf?

7.
Neem dan de tweede actie van je lijstje in gedachten, terwijl je het blije gevoel van slagen en opluchting vasthoudt. Grote kans dat deze tweede actie al een stuk minder spannend voelt. En dan te bedenken dat je nog niets hebt gedaan en alleen maar met je gevoelens hebt gespeeld.

Zoals je nu hebt ervaren, kun je een gevoel van spanning veranderen. Gevoelens mogen er zijn, want ze zijn van jou persoonlijk. Alleen jij bepaalt of je er grip op krijgt of dat ze jouw leven bepalen.

Persoonlijke ontwikkeling

 

Wanneer jij losser in je schaamte komt en acties onderneemt, die je altijd al had willen doen, zal je ontdekken dat jouw persoonlijke ontwikkeling een enorme sprong neemt.

Je creëert ruimte voor:

  • blijdschap
  • tevreden zijn met jezelf
  • een vol leven
  • vertrouwen in anderen
  • heel veel lichtheid en plezier in je leven
  • en nog veel meer…

 

Wil je meer lezen over dit onderwerp dat kan ik je de boeken van Brené Brown aanraden, zoals: De kracht van kwetsbaarheid.

Ik gaf eerder een boekbespreking over haar boek: Durf te leiden. < klik hier

IIk breng je weer even terug naar het ‘schaamteloos’ thuis durven oefenen van zang- of stemoefeningen, in gezelschap van je huisgenoten. Wat is het ergste dat je kan gebeuren als een ander hoort dat jij aan jouw ontwikkeling werkt en jezelf wilt verbeteren? Weet je zeker wat de ander in huis van jouw oefenen vindt? Hebben jullie daarover gesproken en wat zei jouw huisgenoot? Weet van elkaar #laatvanjehoren.

En als het moeilijk voor jou blijft om in gezelschap te oefenen, wat kun je dan samen afspreken voor de oefenmomenten? Misschien dat de ander (met koptelefoon) in een andere kamer naar muziek kan luisteren of een film kan kijken, gedurende jouw coaching sessie of oefenmoment.
Als probleem-oplossend-denker wil ik je niet alle oplossingen in de schoot werpen. De oplossing , die voor jullie het beste is, ontdek je in overleg met je huisgenoten.

Heb begrip voor elkaar.

Laat in een reactie onder dit bericht weten hoe jij hiermee omgaat. Wie weet kan jouw manier wel de ideale oplossing zijn voor velen.

 

Fijne dag!

Monique Helfrich,

stem- en spraaktrainer voor de ondernemer

PS. Als jij jezelf herkent in dit blog, raad ik je aan ook “Van spreekspanning tot spreeklef” te lezen.

Ook de audio-oefening in “Makkelijker kunnen spreken” is een praktische manier om met schaamte en spanning rondom spreken in het openbaar om te gaan.

Ontvang jij graag meer praktische informatie met betrekking tot stem en spraak? Meld je aan en ontvang als eerste mijn blogs, kortingscodes, videos en meer.

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Fijn als je connect via:

#laatvanjehoren

Pin It on Pinterest

Share This